UTGARDGEAR bloggar

Alla inlägg under maj 2010

Av Ek - 28 maj 2010 09:06

Idag ska Emilias skola åka till ett årligt jippo i Ånge som kallas Urkul.

Temat det här året är sagofigurer, så Emilia har valt att klä ut sig till indianflicka (pocahontas).

Jag sydde klänning och fixade diverse accesoarer, fick även äkta papegojfjädrar av Gerda, Emilias fröken. Emilia var mycket nöjd över sin dräkt och var enormt tacksam över att jag hjälpt henne att fixa allt, vilket var väldigt roligt:)

Tyvärr så regnar det, men jag hoppas att dom får en rolig dag iallafall...


Vi ska packa bilen, för när Emilia slutat för dagen åker vi till Strömsund över helgen.

Skönt att komma hemifrån några dagar ibland och bara slappna av och ta det lugnt.


Trevlig helg!


 


 


 


 




Av Ek - 22 maj 2010 14:55

Dagen har varit helt fantastisk än så länge, enormt varm och vackert väder:)

Nu känns det att sommaren har kommit och jag hoppas innerligt att den stannar också...


Dagen har bestått i diverse fix på tomten, Fredrik har mekat med gräsklipparen och som vanligt ska det ju strula;) men nu hoppas jag att den snart är klar för start, så vi hinner få gräset klippt innan kvällen.

I kväll ska vi till vänner och grilla och sedan blir det mys hemma framför teven.


Tyr har varit ute med oss, grannhunden Bobbo smet också hit, så dom har lekt, druckit vatten och vilat om vart annat..


Emilia sov över hos sin bästis Larah från igår till idag, men har inte kommit hem ännu. Hon ville följa med dom och fiska idag, så vi ska åka och hämta henne när dom kommer tillbaka.


Nej, bäst att passa på att vara ute medan vädret tillåter, men innan jag går ut igen ska jag bjuda på några foton från tidigare idag!


 

Tyr är klumpigare och tungre och har svårt att hänga med i Bobbos tempo ibland 


Vilopaus i skuggan under studsmattan 


 

Gemensam drickpaus



 




Av Ek - 19 maj 2010 08:51

Vi håller på att måla och renovera syateljen, det blir vitt och fräscht istället för mörkt och tråkigt som det var innan vi började med detta projekt...

Till helgen eller nästa vecka, beroende på hur lång tid det tar att måla och göra klart, ska det inhandlas möbler, bänkskivor m.m

Bilder på det färdiga resultatet kommer framöver...


Tyr har snarkat nästan hela natten, så det har inte blivit så mycket sömn...vissa perioder snarkar han som bara den, vilket inte gillas av mig som är så lättväckt;)


På eftermiddagen igår tog jag med mig en solstol och satte mig på baksidan av huset ett tag. Jag släppte ut Tyr från hundgården också, så han fick springa av sig lite han också.


Nej, nu är det dags att ta på sig målarkläderna igen och sätta igång!


 

 

 

Emilia plockade fina blommor:)


 

Av Ek - 17 maj 2010 09:53

Kom just in från en morgonpromenad med Tyr i det varma, men molniga vädret:)

Har börjat träna "fot" lite smått och det går faktiskt över förväntan!

Tyr fick sin frukost i hundgården, fyra bravo burgare. Såg att det börjar bli tomt i frysen, så det är dags att ta en tur till Kovland för påfyllning:) Ska ringa och se om dom är hemma på fredag.

Nu är det dags för lite arbete och sedan är det målning som står på schemat.


  


Av Ek - 16 maj 2010 13:01

Emilia ville äta frukost ute, så vi satt oss i solen på baksidan av huset. Det var säsongens första frukost ute, men definitivt inte den sista.

Härligt, men lite ovanligt att kunna sitta ute i shorts och linne utan att frysa redan i mitten av maj:)


Tyr fick också vara med. Emilia tränade lite med han efter vi ätit klart.

Det är enormt skönt att kunna ha han lös utan att han springer från gården, peppar peppar...men även om han är bra på att stanna kvar på gården, är han desto sämre på att komma när vi ropar, så vi har börjat träna lite mer inkallning och hoppas att det ger resultat!


Hundarna vi hade innan Tyr var alldeles för intresserade av allt som fanns och allt som hände utanför vår tomtgräns för att stanna kvar på den, så dom fick tyvärr inte vara lös så ofta. Men då var dom istället desto bättre på att komma när vi ropade än vad Tyr är...


Nu har det enormt vackra vädret, övergått i regn...men det var härligt så länge det varade!


 


 


 

 


 


 


 




Av Ek - 16 maj 2010 10:12

Igår var vi i Sundsvall hela dagen och eftermiddagen spenderade vi i en varm simhall:) Emilia hade träningstävling/ uppvisningssim som hon hade sett fram emot en längre tid.

Hon älskar att simma och är mycket duktig på det också, men på grund av bristande självförtroende vissa perioder tycker hon tyvärr ej detsamma ibland, vilket gjorde det ännu mer roligt igår när hon vann både i frisim och ryggsim i sin grupp. Jag hade såklart varit lika glad oavsett vilken plats hon kom, men för henne var det verkligen en kick för självförtroendet att se att hon faktiskt ÄR bra på att simma.


Grannarna höll ett öga på Tyr som spenderade sin dag i hundgården igår och tur var väl det, för det blev enormt varmt fram på dagen. Han fick promenad, mat och sällskap av Bobo under tiden vi var borta- så han hade nog en minst lika bra dag som vi.

När vi kom hem på kvällskvisten tog jag en långpromenad med han ner till vikbron i det härliga vädret:)


Här följer lite foton från gårdagen!



 

 

   

 

 

 

 


 


Av Ek - 15 maj 2010 11:08

Idag ska vi till Sundsvall och titta när Emilia simmar. Det är sista gången för den här terminen på simträningen och då är det uppvisningssim, där dom får visa upp vad dom lärt sig. Uppvisningssimmet är uppbyggt som en tävling, för att dom ska få se hur det går till, om dom senare vill börja tävla. Emilia har längtat efter den här dagen, så hon hoppas att klockan snabbt ska bli halv ett så vi kan åka mot stan!


Tyr får stanna hemma i hundgården, det var så varmt idag så jag tror att han mår mycket bättre här hemma än i en varm bil. Just nu är grannhunden Bobbo också insläppt, så nu är det hundlek på högsta nivå!


Annars har denna långhelg gått i arbetets tecken, det har städats, kastats skräp och möblerats- jobbigt att göra, men härligt när det är klart...


 

Av Ek - 12 maj 2010 11:40

På förmiddagen idag har jag och Tyr varit ute baksidan av huset. Jag har rensat ogräs, krattat och allmänt tagit tag i diverse nödvändigt ont som ska göras för att det ska bli fint på tomten:)

Tyr har sprungit runt som en galning med sin pipleksak och härjat runt i mina ihopkrattade lövhögar och sprungit I trädgårdslandet (inte runtom), så jag fick hägna in landet för annars är jag rädd att det inte finns så många plantor kvar i slutet av sommaren;)

Nu blir det lunch och sedan inhandling av middag, mor och far kommer på besök över långhelgen- det ska bli trevligt!


 

 


 

 

 

 


Ovido - Quiz & Flashcards